Åbygård
Frisættelse på Åbygård.
Hvad har vi sat i gang af prøvehandlinger?
Fleksible arbejdstider: Fokus på medarbejdertrivsel med bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Derudover ønsker vi bedre at kunne imødekomme beboernes behov over hele døgnet. Vi har bl.a. indført en 12-20 vagt.
Indkøb af arbejdsbeklædning: Medarbejderne kan selv vurdere, hvor meget tøj de har behov for. Det giver både bedre økonomistyring, som beboerne får glæde af, og et grønnere aftryk.
Ny ansættelsesproces: Mulighed for at kunne ansætte inden ansøgningsfristen udløber.
Indkøb af dagligvarer: Mulighed for at handle lokalt, så vi kan opfylde beboernes behov mere spontant.
Større samarbejde med civilsamfundet: Vi ønsker at kunne skabe endnu flere aktiviteter
og hverdagsoplevelser, som beboerne kender fra livet udenfor plejehjemmet, bl.a. ved at få ledsagerkort til kulturtilbud, så beboerne kan være aktive i lokalsamfundet.
Mad og fællesaktiviteter: Vi har overtaget salget af varm mad i caféen og indgået tæt samarbejde med folkehuset om fælles aktiviteter.
Hvad har udfordret?
- Ting tager tid Mange beslutninger kræver, at flere mødes og bliver enige.
- Svært at fastholde engagementet, når hverdagen spidser til.
- Ikke alle medarbejdere kan altid se meningen med prøvehandlingerne.
Det vigtigste, vi har lært
- At ting tager tid.
- At fejre de små succeser undervejs.
- At inddrage medarbejderne i beslutningerne.
- At turde tage chancer - og at det er okay at fejle.
- Betydningen af ledelsesopbakning.
- Fokus på lederrollen.
- Vigtigheden af struktur på fællesmøder, så alle medarbejdere kan deltage.
- Klar struktur for informationsniveau.