Næshøj
Frisættelse på Næshøj

Fællesskaber omkring måltidet (i samarbejde med CFIA, Center for Innovation i Aarhus)
- Tværfaglighed omkring måltidet, hvor vi alle sidder ved det samme bord
- Hjemlighed og selvbestemmelse
- Meget højt medarbejderejerskab - det blev en medarbejderdrevet prøvehandling
Uddannelsesområdet
- Iranske sygeplejersker (starter ultimo 2025)
- Sundhedsadministrativ koordinatorstuderende (SAK) (starter august 2025). Vi undersøger, om uddannelsen kan bidrage til at løse rekrutteringsudfordringerne i sundhedsvæsenet.
Psykomotorik-studerende (var tilknyttet i foråret 2025)
- 1-1 behandling til beboere
- Kunne bidrage til at styrke fællesskaber på tværs af husene omkring noget fælles tredje - fx træning. Beboerne fik styrket deres fysiske og psykiske velvære.
- Kunne bidrage med at skabe øget livsglæde
for beboerne
Hvad har udfordret?
- At arbejde i en organisation, som endnu ikke er gearet til at understøtte frisættelsen.
- At omgivelserne ikke er “medfrisatte” - vi møder benspænd.
- At organiseringen har været uklar.
- At vi er usikre på, om vi kan fortsætte indsatserne, når frisættelsesperioden ophører.
- At vi har valgt indsatser, som har åbnet for mange nye veje - på godt og ondt.
Hvad har vi lært?
- At tingene ikke altid går, som vi forventer - men vi høster andre gevinster.
- 'At vedholdenhed er afgørende.
- At brede indsatser åbner nye kontakter og samarbejder, som fører os videre – fx Fremtid med Fuldtid
og VIA ift. sundhedsadministrativ koordinator-studerende.