Gå til hovedindhold

Næshøj

Frisættelse på Næshøj

Indhold

    Fællesskaber omkring måltidet (i samarbejde med CFIA, Center for Innovation i Aarhus)
    - Tværfaglighed omkring måltidet, hvor vi alle sidder ved det samme bord
    - Hjemlighed og selvbestemmelse
    - Meget højt medarbejderejerskab - det blev en medarbejderdrevet prøvehandling

    Uddannelsesområdet
    - Iranske sygeplejersker (starter ultimo 2025)
    - Sundhedsadministrativ koordinatorstuderende (SAK) (starter august 2025). Vi undersøger, om uddannelsen kan bidrage til at løse rekrutteringsudfordringerne i sundhedsvæsenet.

    Psykomotorik-studerende (var tilknyttet i foråret 2025)
    - 1-1 behandling til beboere
    - Kunne bidrage til at styrke fællesskaber på tværs af husene omkring noget fælles tredje - fx træning. Beboerne fik styrket deres fysiske og psykiske velvære.
    - Kunne bidrage med at skabe øget livsglæde
    for beboerne

    Hvad har udfordret? 

    • At arbejde i en organisation, som endnu ikke er gearet til at understøtte frisættelsen.
    • At omgivelserne ikke er “medfrisatte” - vi møder benspænd.
    • At organiseringen har været uklar.
    • At vi er usikre på, om vi kan fortsætte indsatserne, når frisættelsesperioden ophører.
    • At vi har valgt indsatser, som har åbnet for mange nye veje - på godt og ondt.

     

    Hvad har vi lært? 

    • At tingene ikke altid går, som vi forventer - men vi høster andre gevinster.
    • 'At vedholdenhed er afgørende.
    • At brede indsatser åbner nye kontakter og samarbejder, som fører os videre – fx Fremtid med Fuldtid
      og VIA ift. sundhedsadministrativ koordinator-studerende.
    Sidst opdateret: 15. oktober 2025